سیاستگذاری رفاقتی در خلأ نبود ساختار رسمی

1
2245

چه کسی مسئول سیاست‌گذاری در رسانه ملی در گام دوم انقلاب است؟
اهمیت این سوال وقتی دوچندان می‌شود که بدانیم در ساختار فعلی صدا و سیما جایگاه رسمی و مشخصی که وظیفه تعیین سیاست‌های صداوسیما را داشته باشد وجود ندارد. در گذشته و قبل از تغییر قانون اساسی که صدا و سیما زیر نظر شورای سرپرستی اداره می‌شد سیاست‌گذار اصلی اعضای شورای سرپرستی بودند که در واقع نماینده‌های قوای سه‌گانه محسوب می‌شدند و مدیرعامل صدا و سیما در قبال تطابق عملکرد خود با سیاست‌ها نسبت به شورای سرپرستی پاسخگو بود.هرچند این ساختار نیز دارای مشکلات عدیده‌ای بود و کارایی لازم را در امور نظارت و خط‌مشی‌گذاری نداشت ولی با تغییر قانون اساسی شاهد پیشرفت و حرکت رو به جلو در این زمینه نبودیم.

با تغییر قانون اساسی و تغییر نحوه تعیین رییس صدا و سیما و انحلال شورای سرپرستی، عملا فرآیند سیاست‌گذاری رسانه ملی، بدون متولی رها شد. نبود متولی رسمی موجب شد سیاست‌های رسانه ملی پست درب‌های بسته و لابی‌های سیاسی تعیین شود.از مهمترین چالش‌های امروز رسانه ملی همین روش و سازوکار تعیین سیاست‌های رسانه ملی است. متاسفانه با گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی امروز رسانه ملی به جای شورای سیاست‌گذاری دارای شورای نظارت است! یعنی مساله سانسور اولویت اول رسانه ملی در طول این سال‌ها بوده است. و اساسا کنش فعال انقلاب اسلامی مساله حاکمیت نبوده است. شورای نظارت اساسا یک ساختار گذشته‌نگراست نه یک نهاد رو‌به‌جلو و مهاجم!

خلا نهاد سیاست‌گذار رسمی در صدا و سیما باعث شده است به جای اینکه سیاست‌گذاری در ساختار رسمی انجام شود گروه‌های غیررسمی در صدا و سیما نقش سیاست‌گذار را پیدا کنند. به صورت مشخص در حوزه خبر این نهاد‌های اطلاعاتی و شورای عالی امنیت ملی هستند که سمت و سوی اصلی اخبار کشور را مشخص می‌کنند. در حوزه سیما نیز عملا نبود یک سیاست مشخص موجب شده است که جریان سازماندهی شده روشنفکری که نسبتی با آرمان‌های انقلاب ندارند صرفا به واسطه داشتن برخی قابلیت‌های هنری مورد توجه قرار گیرد و بیشترین حجم تولیدات را به خود اختصاص دهد. رویکرد سانسورچی بودن به جای سیاست‌گذاری و تقلیل اهداف انقلاب به جلوگیری از شوخی‌های جنسی از طریق شورای نظارت موجب شده رسانه ملی در حوزه سیما صرفا بازتکرار جریان غرب زده داخلی در چهارچوب‌های عرفی جامعه باشد و بسیاری از سوژه‌ها و موضوعات مهم انقلاب اسلامی در خلا نبود سیاست‌گذاری فعالانه و میدان دادن به هنرمندان انقلابی هیچ موقع در قاب تلویزیون بروزی نداشته باشد.

موضوع تغییر ساختار سیاست‌گذاری صدا و سیما و ایجاد یک نهاد سیاست‌گذار رسمی نیازمند بررسی‌های دقیق کارشناسی و گفتگو بین فعالین فرهنگی و سیاسی کشور است.

***
نقدها، نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را در قالب‌های مختلف پیام متنی،محصولات صوتی و تصویری و… می‌توانید به پایگاه اطلاع رسانی Gaamdovom.com ارسال نمود(بخش ارسال محتوا) یا با هشتگ #گام_دوم_صداوسیما و #گام_دوم_دررسانه_ملی در شبکه‌های اجتماعی منتشر نمایید.

1 نظر

  1. «…جریان سازماندهی شده روشنفکری که نسبتی با آرمان‌های انقلاب ندارند صرفا به واسطه داشتن برخی قابلیت‌های هنری مورد توجه قرار گیرد و …»
    عارضم تنها هنری که در این جماعت روشنفکرنما دیده میشود روابط عمومی و غیر عمومی با تعدادی از مدیران کم‌بهره سیما می‌باشد وگرنه موضوع زیبایی‌شناسی هنر در بین آنها تنها در حد جزوه و ادا می‌باشد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید